Nieuwe baan vanaf de bank

7 juli 2016
Door: Lena Olivier

Nieuwe baan vanaf de bank

De manier van solliciteren verandert razendsnel, vacatures vind je tegenwoordig online en de cultuur van een bedrijf achterhaal je heel eenvoudig via social media. Zelfs 93 procent van de werkzoekenden geeft in een onderzoek naar oriëntatie- en sollicitatiegedrag* aan dat online vacature media, zoals vacaturesites en online cv databases, de belangrijkste media zijn in hun zoektocht naar een passende baan. Op de tweede plaats, met 68 procent, staan de printmedia.

Hoe anders was dit begin jaren negentig, toen ik achttien jaar oud was en de arbeidsmarkt betrad? De eerste sollicitatiebrief die ik stuurde was een handgeschreven brief naar een bedrijf dat ik online niet kon traceren. Ik was naar de brievenbus gelopen om de brief te posten en zat vervolgens aan mijn moeders keukentafel te wachten tot de huistelefoon overging en ik te horen kreeg of ik op gesprek mocht komen.

 

Scrollend solliciteren
Bij de Persgroep Employment Solutions wordt uiteraard gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van solliciteren, en daar gaan we mee aan de slag. Een andere ontwikkeling waar je wellicht al van hebt gehoord, is dat AD en alle regionale kranten van de Persgroep Nederland zich voortaan profileren als ‘ADR Nieuwsmedia’, waar de R staat voor Regionaal. Belangrijke mondiale gebeurtenissen zoals de Amerikaanse presidentsverkiezingen of de Brexit kunnen voor veel lezers aanvoelen als een ver-van-mijn-bed-show, maar juist de regionale kranten laten zien wat het effect van grote politieke of economische ontwikkelingen op jouw regio is. Dat vind ik zeer waardevol.

Het wereldnieuws en het landelijke nieuws komt zo dicht bij de lezer. Wat ik daarnaast extra mooi vind aan de samensmelting, is dat je sinds kort vanuit je eigen vertrouwde nieuwsomgeving, of dat nu een landelijke krant is of een regionale nieuwssite, een vacature kunt vinden die bij je past. Want onder de naam ‘AD Werk’ slaan twee merken de handen ineen: ADR en de NationaleVacaturebank.

 

Gelukkig personeel
Zo kan het dus zomaar gebeuren dat je thuis op de bank met je iPad in je hand door je favoriete regionale krant als de Tubantia of de Gelderlander scrolt en, zonder dat je er wellicht op zit te wachten, de perfecte vacature voorbij ziet komen. Misschien stuit je op een baan die een stuk dichter bij huis is of vind je werk dat net die extra’s biedt waarnaar je op zoek was.

Werk is mijn passie, ik creëer graag economische kansen voor werkgevers en werknemers en ik link bevlogen mensen aan elkaar. Ik ben er dan ook van overtuigd dat gelukkige medewerkers zorgen voor groei binnen een bedrijf. Daarom hoop ik dat met de samensmelting van de regionale en de landelijke kranten en de samenwerking met de Nationale Vacaturebank elke werkzoekende de baan vindt die bij hem of haar past en zo het werkgeluk wordt vergroot. Mijn personal brand statement is niet voor niks ‘Passionate about people and helping companies grow’.

Heb je interesse in een baan bij de Persgroep? Daar sta ik uiteraard voor open! Neem gerust contact met me op via lena.olivier@persgroep.nl

*bron: responsonderzoek 2015, De Persgroep Employment Solutions

Waarschuw mij bij het volgende nieuwsbericht: