Denk aan je personal brand, ook in de zomer

10 augustus 2016
Door: Lena Olivier

Denk aan je personal brand, ook in de zomer

Het is augustus, hoogzomer. Maar juist op die ene warme dag als de helft van de collega’s op vakantie is, heb jij een belangrijke meeting. Wat trek je aan?

Het is een lastige vraag, maar voor elke professional is het goed om zich te realiseren dat iedereen een unieke eigenschap heeft waar je de focus op kunt leggen. Het draait niet alleen om je expertise of hoe goed je bent in je werk, maar vooral ook om wat je uitstraalt. Dit is personal branding en hierbij gaat het over bewust en onbewust beïnvloeden om een succesvol resultaat te behalen, over nadenken hoe je je als professional gedraagt en kleedt. Door hier mee bezig te zijn, straal je meer vertrouwen uit en heb je meer impact.

 

Een goed bedrijfsimago

Branding is niet alleen belangrijk voor individuen. Bij de Persgroep Employment Solutions zijn we ook bezig met onze missie, visie en brand statement. Hoe willen wij dat anderen over ons denken? Wat willen we betekenen en klopt wat wij doen met het imago dat de buitenwereld van ons heeft? We adviseren klanten ook over het effectief bouwen van een employer brand, oftewel hoe anderen de werkgever zien. Dit gaat verder dan het beeld dat de buitenwereld over het product of de dienst heeft, het gaat over het imago van de werkgever. Kijk naar Shell en Google, dat zijn populaire bedrijven waar professionals graag voor willen werken, dankzij hun goede imago* zie: bericht over Favoriete Werkgever. Hoe duidelijker het imago van het bedrijf, hoe groter het aanbod van excellente professionals die een perfecte match vormen met het bedrijf. Het belang hiervan kennen wij bij de Persgroep Employment Solutions als geen ander.

 

Wat kleding zegt over jou als professional
De Persgroep Employment Solutions weet dat het brand statement van een werkgever en die van de professionals van belang is voor het imago en het succes van het bedrijf. Kleding speelt hierbij een grote rol, want wat de professionals aan hebben is een visitekaartje van het bedrijf. Het maken van een goede kledingkeuze kan je professioneler en krachtiger laten overkomen. Uiteraard verschilt een gepaste kledingstijl per branche en per functie. Werk je in de sales, dan is het belangrijk dat je kleding niet afleidt van het gesprek met de klant, goede sales-medewerkers houden hun kleding daarom vaak neutraal.

De Persgroep Employment Solutions is een jong en creatief bedrijf in de media, waar een informele outfit best kan. Het is veel werknemers vast al opgevallen, maar ik heb een voorkeur voor zwarte kleding, ook in de zomer. Het is tijdloos en je kunt het naar elke gelegenheid aan. Ik snap dat niet iedereen diezelfde behoefte heeft. Voor veel vrouwelijke professionals is een zomerjurk of rok een verleidelijke keuze op een warme dag, maar wat je ‘s ochtends ook uit de kast trekt, denk na over wat je wilt uitstralen. Dit geldt uiteraard ook voor de mannen.

 

Tatoeages op de werkvloer
Hoe warmer het wordt, hoe bloter mensen zich vaak kleden. Maar wat als je lichaam versierd is met een tatoeage? In sociale gelegenheden zijn ze veel geaccepteerd, in een arbeidsomgeving wordt deze vorm van lichaamsversiering vaak minder gewaardeerd. Bij de Persgroep Employment Solutions lopen diverse collega’s rond met een tatoeage, zelf heb ik er ook een paar. En ik werk met genoeg professionals om te weten dat een plaatje meer of minder niet afdoet aan het werk dat die professional levert. Wel is juist bij tatoeages, naar mijn mening, een goede uiterlijke verzorging en een nette bedekking belangrijk. Tatoeages zijn persoonlijk en mensen hebben er lang over nagedacht, dus vaak zit er een verhaal achter. (Tip: Dit kun je bij een netwerkborrel dus goed gebruiken om direct persoonlijk contact met iemand te krijgen).

Mocht je op een lange zomeravond in de zon zitten mijmeren, denk dan eens aan wat jou uniek maakt, waar jij voor staat en wat je kenmerkt. Als je dat uitstraalt, doe je aan personal branding en help je het bedrijf, waarvoor je werkt, ook meteen.

 

Fijne zomer!

Waarschuw mij bij het volgende nieuwsbericht: