De Persgroep grootste Nederlandse mediahuis volgens NOM Mediamerken

8 januari 2018

In december presenteerde NOM een nieuw product aan de markt, waarin het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines is gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. In NOM Mediamerken 2017 zijn data uit de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps samengebracht in een omvangrijk fusiebestand. De fusie van de twee bereiksbestanden is uitgevoerd door GfK.
In het fusiebestand zijn de resultaten opgenomen van 154 printmerken, 88 online merken en 45 gecombineerde mediamerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren.

 

De NOM Print Monitor (NPM) is al jaren de standaard voor het bereik en het profiel van gedrukte nieuwsmedia en magazines. VINEX (de Verenigde Internet Exploitanten) publiceert sinds eind 2016 met NOBO (Nederlands Online BereiksOnderzoek) het bereik en de profielen van websites en apps van publishers.

GfK heeft, in opdracht van NOM in samenwerking met VINEX, de bereiksgegevens van de twee onderzoeken voor het eerst geïntegreerd in één bestand. Daarin zijn naast het bereik van de 154 printmerken en 88 digitale merken ook de gecombineerde print- en digitale merken opgenomen.

De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alleen de papieren uitgave lezen, hoeveel alleen de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren.

Het bereik van de Persgroep

 

De Persgroep is het grootste mediahuis van Nederland en bezet 3 plaatsen in de top-5; ADR Nieuwsmedia (1), AD (2) en de Volkskrant (5) en bereikt dagelijks 36% van alle Nederlanders. ADR Nieuwsmedia is de grootste met een maandbereik van ruim 9,5 miljoen mensen en dagelijks maar liefst een bereik van 4,2 miljoen mensen. Het merk AD bereikt maandelijks 7,4 miljoen mensen, dat is meer dan 50% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Op dagbasis bereikt het AD meer dan 2,3 miljoen mensen. Volkskrant volgt met een bereik van 4,4 miljoen per maand op de 5e plek in de ranglijst.

Een groot gedeelte van het bereik wordt gehaald door zogenaamde print only of digital only lezers. De overlap (zowel print als online lezen) van de meeste merken is niet groot en schommelt zo rond de 20 procent. Het grootste deel van het dagelijks merkbereik komt nog steeds tot stand door de papieren versie, waarbij de groep digitale nieuwslezers een gestage groei laat zien.

 

Erik Roddenhof (CEO de Persgroep); “Het nieuwe NOM onderzoek laat zien dat onze nieuwsmedia een heel stevige plek in het medialandschap claimen. Print is nog lang niet dood, maar wordt nog steeds zeer goed gevonden, gelezen en gewaardeerd. Dagelijks weten lezers ons via verschillende platformen te vinden en dat is iets waar wij ook hard voor werken en wat wij ook al lang wisten. Dat nieuwsmedia leven als nooit tevoren, wordt nu door deze cijfers bevestigd en daar kan niemand omheen.”

Waarschuw mij bij het volgende nieuwsbericht: