De arbeidsmarkt trekt aan en talent heeft het voor het kiezen. Dus werkgevers: werk aan je imago.

10 juli 2017

 

De nieuwste ontwikkelingen
Medewerkers van de Persgroep Employment Solutions bloggen er maandelijks over. Deze keer: Jitske Riemersma, B-to-B Marketeer en organisator van het Arbeidsmarkt Event 2017.

 

De arbeidsmarkt trekt aan en talent heeft het voor het kiezen.
Dus werkgevers: werk aan je imago.

Goed nieuws: de crisis en de bijbehorende werkloosheid daalt volgens het CBS in Nederland al sinds begin 2014. Dit zorgt voor een goede sfeer op de arbeidsmarkt. Het optimisme was ook duidelijk te merken op ons evenement van afgelopen 15 juni in De Hallen in Amsterdam. Die dag organiseerden wij het Arbeidsmarkt Event 2017.

De zaal zat bomvol succesvolle werkgevers. Op deze prachtige locatie werd de winnaar van De Favoriete Werkgever award 2017 bekendgemaakt.

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Favoriete Werkgever van dit moment is Philips, gevolgd door Shell en Rabobank. Dit blijkt uit het Intermediair Imago onderzoek. Dit onderzoek doen wij elk jaar samen met Motivaction en is uitgevoerd onder ruim 4.000 hoogopgeleiden tot 45 jaar. Er kwamen weer interessante resultaten uit het onderzoek, tijdens het event hebben we de highlights laten zien in een animatievideo.

Optimistische hoogopgeleiden

Wat ik zelf een interessante uitkomst vind is dat uit het onderzoek naar voren komt dat hoogopgeleiden optimistisch zijn over de arbeidsmarkt. Sterker nog, het zelfvertrouwen is in jaren niet zo groot geweest. Zo weet 43 procent van de hoogopgeleide werknemers zeker dat hun baan dit jaar veilig is. De afgelopen jaren steeg het optimisme wel, maar dit jaar ging het echt met een grote sprong vooruit: 42 procent van de respondenten vindt de arbeidsmarkt (zeer) gunstig. Vorig jaar was dit nog maar 23 procent. In 2013, het dieptepunt, was dit 7 procent.

 

Talent binnenhalen

Ook wij zien dat de arbeidsmarkt aantrekt. Werkzoekenden hebben meer keuze en de markt is dus aan het veranderen. Als een bedrijf talent wil binnenhalen, dan zullen ze hun best moeten doen een aantrekkelijke werkgever te zijn. Ze zullen weer meer aan hun imago moeten werken. Employer branding wordt belangrijker. Want waarom kiezen werknemers voor jouw bedrijf en niet voor een ander? Tip voor bedrijven om zich hier, zeker nu, in te gaan verdiepen en zich hierin te laten adviseren (door ons).

 

Hoopvolle toekomst

Uit het onderzoek blijkt dat hoogopgeleiden het steeds belangrijker vinden dat een bedrijf aandacht besteedt aan innovatie. Leuk om te zien dat dit ook terugkomt bij de nummer 1 dit jaar: een bedrijf dat dit uitstekend toepast: Philips.

 

Het event stond helemaal in het teken van innovatie binnen de arbeidsmarkt. Een van de hoogtepunten vond ik de keynote van Jim Stolze. (Pionier en consultant op het gebied van digitale transformatie en oprichter van TEDX in Nederland). Hij gaf een inspirerende sessie over hoe werkgevers een goed imago behouden of ontwikkelen in de snel veranderende toekomst. Van hem leerde ik dat er door de technische ontwikkelingen van Artificial Intelligence banen zullen verdwijnen maar ook banen bij zullen komen. De vervelende kantoorklusjes worden geautomatiseerd, dat klinkt mij goed in de oren!

 

Hoogopgeleiden kijken volgens het Intermediair Imago Onderzoek net als wij gelukkig ook hoopvol naar de toekomst. 50 procent van hen denkt dat de arbeidsmarkt aankomend jaar verder aantrekt. Dit is sinds jaren nog nooit zo hoog geweest. De Persgroep Employment Solutions is voorbereid op deze veranderende toekomst. U ook?

Waarschuw mij bij het volgende nieuwsbericht: